YES

Nieuwe parameter in Google Analytics

Frederik
2020/07/24
  • Deel

Sinds kort kan je een nieuwe parameter terugvinden in jouw Google Analytics rapportage, waardoor je propere URL-structuur wordt overmeesterd door de “fbclid”.

Deze parameter voegt een extra lange reeks van cijfers, letters en karakters toe aan jouw pagina’s, waardoor de data uitgesplitst wordt. Gelukkig bestaat er een eenvoudige oplossing om deze “fbclid” parameter te verwijderen zodat we terug “propere” rapporten kunnen bouwen.

Wat is FBCLID?

De “fbclid” parameter, kan je terugvinden in het basisrapport Gedrag: site-content. Deze wordt automatisch door Facebook toegevoegd wanneer een gebruiker op uitgaande linken klikt op het platform.

Op dit moment is het nog even gissen waarom de“fbclid” of Facebook Click Identifier, in het leven is geroepen maar vermoedelijk zal deze een rol gaan spelen wanneer browsers de 3rd-party cookies zullen blokkeren.

Hoe verwijder ik die FBCLID?

Deze oplossing zal de historische gegenereerde data niet opruimen, maar zal er wel voor zorgen dat er geen nieuwe “fbclid” parameters worden toegevoegd aan je Google Analytics Weergave.

De fbclid-parameter kan je verwijderen door naar het beheerder onderdeel te gaan.

Vervolgens selecteer je de weergave waar je de parameter wenst te verwijderen en ga je naar “instellingen voor de dataweergave”. Ga naar het onderdeel “url-queryparameters uitsluiten” en voeg “fbclid” toe.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik