YES
Instagram

10 jaar Instagram: van artistieke fototool naar marketingkanon!

Marie
2020/10/13
  • Deel

6 oktober was het zover, exact 10 jaar geleden werd Instagram gelanceerd. Wat initieel begon als een artistiek getinte fotoapp, is vandaag het meest invloedrijke sociale mediakanaal voor jongeren. Met meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd is Instagram vandaag een van de koplopers in het sociale medialandschap.

Instagram werd opgericht door Kevin Systrom met het idee om een fijn platform te creëren waar mensen leuke foto’s konden delen. De uitgebreide selectie aan filters (you remember, right?) en het gebrek aan de mogelijkheid om content van anderen te delen, maakte van Instagram een kanaal waarbij creativiteit centraal staat. Instagram was het platform van de mooie beelden, zonder advertenties en zonder algoritme. Anno 2020 heeft Instagram een hele transformatie doorgemaakt en dat zorgt voor heel wat interessante marketingmogelijkheden. Wij blikken graag terug op vier ingrijpende evoluties én hun invloed op Instagram als marketingtool.

1. Instagram, het platform van de influencers

Wie de urband dictionary openslaat, of liever, openklikt vindt hier sinds 2015 het gezegde ‘Do it for the Gram’ in terug. Dit vat in één zinnetje samen welke invloed de komst van Instagram op veel van onze levens gehad heeft. In één klap hadden ook ‘gewone mensen’ de mogelijkheid om door het tonen van hun leven en unieke stijl volgers en fans te verzamelen.

Massaal gingen we aan de slag om de mooiste foto’s te creëren om indruk te maken op Instagram. Denk maar aan de prachtige reisfoto’s, de foto’s van ijsjes tegen een mooie achtergrond, … Interessant is dat er al snel een deel gebruikers opdook dat hier strategisch mee aan de slag ging. Ze vergaarden op korte tijd veel fans en kregen effectief invloed op het gedrag van hun volgers. De influencer was geboren en sommigen mogen dit zelfs hun hoofdberoep noemen.

Wist je dat er vandaag 6 miljoen accounts meer dan een miljoen volgers hebben? En zelfs 200 miljoen accounts meer dan 50 000 volgers? Deze relatief nieuwe garde aan bekende personen worden tegen betaling handig ingezet om merken te promoten via hun kanalen. Zij hebben immers vaak een nog persoonlijkere connectie met hun volgers dan een bedrijf of merk en maken daarom een belangrijk deel uit van de marketingstrategiën van vandaag.

2. Instagram als branding tool

Instagram is een erg interessante tool om als bedrijf aan branding te doen. Waar in de beginperiode van Instagram bedrijven minder actief waren op het platform, lijken de meesten vandaag echt het nut in te zien van een goed uitgewerkte contentstrategie op Instagram.

Het platform biedt de kans om jezelf als bedrijf of merk echt een gezicht te geven. Aan de hand van een sterke strategie, kan je je als bedrijf op Instagram gedragen naar analogie van ‘een echte persoon’. Op die manier weet je een persoonlijkheid en een gevoel over te brengen aan je volgers. Instagram maakt het mogelijk om aan de hand van een doordachte feed en leuke stories jouw doelpubliek, te verleiden met je producten, emotioneel te raken en een band met hen op te bouwen.

Een handige bijkomstigheid is dat jouw volgers wanneer ze een goede band met je merk hebben, vaak ook onrechtstreeks zullen bijdragen aan jouw brandingstrategie en zich als ambassadeur zullen gedragen. Denk maar aan de ‘insta worthy’ borden die in hippe restaurants geserveerd worden. Enthousiast worden hier foto’s van genomen en gedeeld. Betere ondersteuning van je merk en branding is er niet, toch?

3. Komst van Instagram Ads

Na de overname van Instagram door Facebook in 2012 ging de bal aan het rollen. In oktober 2013 kondigt Instagram aan om aan de slag te gaan met gesponsorde posts en video’s. De oprichter, Kevin Systrom, die wel nog aan de slag was bij Instagram, keurde in de beginperiode van Instagram Ads elke advertentie handmatig goed. Hij vond het immers belangrijk dat enkel mooie beelden gepromoot werden.

Wat klein begon, groeide echter snel uit tot een echte advertentiemachine. Al snel werden carousel ads toegevoegd aan de mogelijkheden, gevolgd door het ontstaan van Instagram stories en de mogelijkheid om hier te adverteren. Vandaag kan elke ondernemer adverteren op Instagram en dankzij de data van Facebook en Instagram kan er zo nauwkeurig getarget worden dat gebruikers allicht producten ontdekken waarvan ze zelf nog niet wisten hoe graag ze hen wilden. Instagram is vandaag niet meer weg te denken als kanaal om meer merkbekendheid te creëren en potentiële klanten te inspireren met jouw producten.

4. De komst van het Instashoppen

In het verlengde van de evolutie van Instagram Ads, ligt de mogelijkheid tot Instashoppen. Een slimme zet van het platform, miljoenen mensen scrollen immers elke dag door Instagram op zoek naar inspiratie. Aan de hand van hun bestaande gedrag, weet de app dus perfect waar welke gebruiker interesse in heeft. Wist je trouwens dat 54% zelfs onmiddellijk overgaat tot aankoop na het zien van een product of dienst in de app?

De evolutie van het Instashoppen dateert eigenlijk al van 2016 met de komst van de ‘shoppable tags’ op posts en iets later de ‘shoppable stickers’ in de stories. Deze tags en stickers laten je toe met een simpele klik meteen door te surfen naar de desbetreffende webshop. Daarnaast kan Instagram ook gezien worden als een online etalage waarin je informatie kan krijgen over productdetails, verschillende collecties, …

In maart 2019 ging het platform nog een stapje verder met de aankondiging van Instagram Checkouts. Hoewel deze functionaliteit voorlopig enkel beschikbaar in de VS, is het er wel eentje om in het oog te houden. Checkouts maakt het mogelijk om effectief producten aan te kopen en te betalen zonder de Instagramomgeving te verlaten. Hieraan gekoppeld, doet ook live shopping op het platform zijn intrede.

“Wat is hier nu de invloed van?”, hoor ik je denken. Inderdaad, e-commerce is niets nieuws maar shoppen in een app is dat wel. Door de directe connectie met de eindgebruiker komen grote spelers zoals Zalando mogelijk onder vuur en zou het e-commerce landschap wel eens kunnen veranderen. De kleinere bedrijven kunnen op deze manier makkelijker zelf hun e-commerce regelen.

Ook voor influencers kan dit een verschil maken. Niet alleen kunnen ze ook in deze context makkelijk ingezet worden, ook wordt hun return on investment opeens wel erg meetbaar. Wij zijn alvast nieuwsgierig naar de komst van deze functionaliteit in België en de invloed hiervan op de marketingstrategie van sommige bedrijven.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik