YES
Fix Your Brand Rebranding

7 tekenen waarom je zou rebranden

Jürgen
2020/09/16
  • Deel

Je merk op een consistente manier presenteren kan ervoor zorgen dat je sales tot 25% stijgen per jaar. Een merk is je eerste indruk die heel bepalend is bij het aantrekken van nieuwe klanten. Daarom is consistentie heel belangrijk. Maar het is toch aangewezen om niet eeuwig te blijven rekenen op dezelfde branding om je klanten te bereiken. Verschillende zaken kunnen ervoor zorgen dat een merk gedateerd aanvoelt of niet meer matcht met de richting waar je als bedrijf naartoe bent gegroeid. Kortweg, er zijn tal tekenen die erop wijzen dat het hoog tijd is om je merk te herbekijken.

#1. Je merk voelt niet meer van deze tijd. 

Een merk is en blijft een levend organisme waarbij tijd, technologie en het
maatschappelijk ideaal ervoor kunnen zorgen dat een merk gedateerd aanvoelt. Bij merken die gebaseerd zijn op tijdsgebonden trends is dit zeker het geval. Een sterke merkvoering is gebaseerd op een lange termijnrelatie dus tijdloos zijn is een echte must. Dus is het beter van een merk te baseren op zaken die klanten altijd hebben en willen zoals:  een goeie service, waarde, simpele oplossingen voor hun problemen, enz.

Maar zelfs bij een sterk merk is het aangewezen om af en toe eens te herevalueren. Gelukkig beperkt de rebranding van een tijdloos merk zich in de meeste gevallen tot een aantal cosmetische ingrepen. Tenzij het bedrijf zijn merk ontgroeit is of dat het nieuwe markten wil aanboren, enz.


#2. Je bent je merk ontgroeid. 

Zijn de ambities van je bedrijf aanzienlijk gegroeid sedert de opstart? Misschien matchen jouw merknaam en uitstraling niet meer met de doelgroep die je wil bereiken. Of is de structuur van jouw business te complex en verwarrend geworden? Het product en diensten aanbod kan zodanig structuurloos zijn toegenomen over de jaren dat jouw klanten het overkoepelend beginnen te missen. In dat geval kan een rebranding je helpen om duidelijkheid te scheppen door eventueel overtollige zaken te schrappen. Zo krijg je terug je budget en marktpositie onder controle én win je het vertrouwen terug van je klanten.


#3. Je wil er meer uitspringen. 

Alles wat kan helpen om je te differentiëren van de concurrentie is zeker het overwegen waard om je marktaandeel te laten groeien. Dit kan ooit het geval geweest zijn, maar zoals alle andere goeie ideeën worden ook jouw ideeën overgenomen. Die unieke USP die je gevonden had in het verleden kan ondertussen niet meer zo uniek zijn.  Daarom kan een grondige herevaluatie van je merk, je terug die unieke positie in de markt geven.


#4. Er is een fusie of overname geweest.  

Ben je een energetische startup en ben je net toegetreden tot een grote multinational groep? Misschien ben je juist gefusioneerd met jouw concurrent om samen een groter geheel te vormen.

Jouw bedrijf kan best wel een nieuwe naam gebruiken die de lading dekt. Een nieuwe naam vraagt automatisch om een rebranding om je nieuw merk kenbaar te maken aan de wereld. De missie en visie, en de bijhorende kernwaarden van beide bedrijven kunnen wellicht afwijkend zijn waardoor een nieuwe gemene grond moet bepaald worden. Een totaal nieuwe persoonlijkheid en identiteit zijn hier dus zeker aan de orde.


#5. Je wil een algemene prijsstijging invoeren. 

Je bent misschien opgestart met de belofte om hoge kwaliteit aan te bieden voor een lage prijs. Maar die beslissing om een budget vriendelijk bedrijf te zijn houdt je nu tegen om verder te groeien. Eens je klanten je zo kennen is het zeer moeilijk om de duurdere luxe producten aan te kunnen bieden. Om een ander soort clienteel aan te trekken en je te profileren als een luxe merk met het bijhorende prijskaartje zal je je bussines moeten draaien in een andere richting en je merk moeten gaan heruitvinden.


#6. Je wil een nieuwe doelgroep bereiken. 

Als bedrijf ben je steeds op zoek naar nieuwe doelgroepen om te bereiken. Op die manier kan je handig je bedrijf verder uitbouwen en je groei stimuleren. Je bent hier goed in geslaagd bij generatie X maar toch lukt het niet om de millenials te bereiken. Maar het kan ook een andere reden zijn die niks te maken heeft met demografische invloeden. Je kan bvb gestart zijn als duurzaam en ecologisch verantwoord bedrijf maar het lukt niet om ook het mainstream publiek aan te trekken.

Een rebranding kan er in ieder geval voor zorgen dat je bereik groeit zonder je huidig kern cliënteel te verliezen.


#7. Het lukt niet om het juiste personeel aan te trekken  

Jouw klantenbestand neemt toe en deals blijven binnenstromen, maar het lukt je amper om de juiste mensen te vinden om de jobs in te vullen. Om de juiste profielen aan te trekken is het niet voldoende om te focussen op hogere salarissen en bonussen.

Door het elan te geven van een duurzaam en sociaal verantwoordelijk bedrijf te zijn, win  je het vertrouwen van de meest getalenteerde en jonge hard-werkende mensen. 70% van alle millenials zeggen zelfs dat ze liefst werken voor een bedrijf met een sterk eco -sociaal engagement.

Wanneer is het tijd voor een rebranding van jouw merk?

Ondertussen weet je dat het na verloop van tijd nodig is om jouw te bedrijf te herevalueren en te rebranden. Maar wanneer is het ideale moment? Als je één of een aantal van bovenstaande tekenen herkent, dan is het hoog tijd om een onmiddellijke rebranding te doen. Je kan het je in dit vluchtig digitale tijdperk als bedrijf en merk niet veroorloven om marktaandeel te verliezen omdat je niet snel genoeg hebt ingegrepen.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik