YES
Branding Harley Davidson

Branding. Gewoon een hot topic of een echte meerwaarde voor jouw business?

Jürgen
2020/09/07
  • Deel

Branding is zeker geen trendy topic. Je bent er zelfs dagelijks mee bezig zonder het te beseffen. Ik bedoel hier niet mee dat je trots je logo op de gevel van je gebouw, je visitekaartje en product hebt geplaatst. Al mag een logo dan wel verbonden zijn aan een merk, het is zeker niet hetzelfde. Branding zit in alle facetten van jouw bedrijf en zijn producten: de manier van communiceren, hoe je er uitziet, de verpakking, het gebruiksgemak van jouw product,…
Door genoegen te nemen met gewoon een logo missen veel bedrijven de echte kracht van een sterk onderbouwd merk. Maar wat onderscheidt een merk van een logo? Waarom is het zoveel meer waard? 

De definitie: 
Om de verschillen te begrijpen tussen een logo en een merk maken we best een definitie van beide termen:

  • Een logo is de identificatie van een bedrijf in zijn eenvoudigste vorm: een herkenbaar teken of symbool.
  • Een merk is de emotionele beleving. Het is wat iemand voelt, proeft en ziet als ze in contact komen met jouw bedrijf.

Wat is een sterk logo?

We mogen dus concluderen dat een logo maar één doel heeft: jouw merk/bedrijf herkenbaar maken. Het is dus geen middel om jouw dienst of product uit te leggen of te verkopen. Wat maakt een logo sterk genoeg om deze functie te vervullen? Bij de ontwikkeling van een goed logo is er geen ruimte voor het ego van de ontwerper. Een goed logo is memorabel, eenvoudig, tijdloos en laat ruimte voor wat het echt voorstelt - jouw bedrijf. Chaotische en complexe logo’s leiden de aandacht weg van wat het eigenlijk moet communiceren.

Een belangrijke aanvulling van een logo is de identiteit. Beide vormen een tandem die je niet van elkaar kan losmaken. Als we spreken over de identiteit van een bedrijf, dan spreken we over de visitekaartjes, de briefhoofden, marketingmateriaal, verpakkingen, belettering enzovoort. Simpelweg alles wat visueel is. De identiteit is het draagvlak van een logo en is ook louter een herkenningspunt.

Wat is een sterk merk?

Een logo dat blijft hangen is een belangrijk onderdeel bij het uitbouwen van een krachtige branding. Maar het imago dat je als bedrijf opbouwt door je overtuigingen, normen en doelen die je wilt bereiken, vormen de kern van je merk. De persoonlijkheid die je opbouwt door al deze associaties, dragen dus een veel grotere verantwoordelijkheid mee dan de visuele herkenning van een logo en een huisstijl.

Een sterke branding vraagt dan ook veel moed want het is iets dat constant mee gevormd wordt door de perceptie van je doelpubliek. Ondanks de inspanning van een designer die jouw merk visueel vormgeeft, is het uiteindelijk je doelpubliek die jouw merk vormgeeft. Een klein voorbeeld: “Het is niet omdat iemand een cape en een masker aantrekt dat die persoon daarvoor een superheld is.”. Een goed fundament dat in lijn ligt met het imago en doelen van jouw bedrijf is daarom enorm belangrijk. Het vinden van de balans tussen de doelen die je wilt bereiken en de manier waarop jouw merk ervaren wordt door de markt, zorgt voor weloverwogen beslissingen die van je merk een duurzaam en tijdloos merk maken. 

Praktisch gezien zou je merk dus op een consistente manier moeten vertegenwoordigt zijn in alles wat je doet en steeds dezelfde strategie volgen. Als je bijvoorbeeld als technologisch merk gekend wilt zijn voor zijn eenvoud, innovatief karakter en gebruiksvriendelijkheid, dan moet je dit ook uitstralen in alles wat je doet. Dus niet enkel in je logo, maar ook in je producten, winkelpunten, verpakkingen, handleidingen, website, bedrijfsinrichting, communicatie, taalgebruik, prijsbeleid,… .
Je moet ervoor zorgen dat je een emotionele connectie kan maken met je publiek. Je moet ze kunnen inspireren en trots maken dat ze jouw diensten of producten gekocht hebben. Je moet ze kunnen omvormen van klanten tot fans van je merk.

Wat zijn de 6 voornaamste voordelen van een sterk merk?

Er zijn talloze voordelen aan het maken van een merk, maar dit zijn de 6 voornaamste redenen die jouw bedrijf kunnen doen groeien:

#1. Klantherkenning. 

Wanneer een klant op zoek is naar een product of dienst, is herkenning een sterke motivator bij de beslissing die hij/zij uiteindelijk neemt. Ondanks het feit dat ze jouw bedrijf en waar je voor staat grondig kennen, gaat hun voorkeur naar de merken waar ze al van gehoord of gezien hebben.


#2. Competitief voordeel. 

Jouw merk en imago zijn de grootste onderscheidende factoren ten opzichte van de concurrentie. Dus hoe meer de herkenning en aanvaarding van jouw merk groeit, hoe groter de competitieve voorsprong. 


#3. Makkelijke introductie van nieuwe producten/diensten. 

De herkenning van jouw merk en het aantal loyale volgers zorgen ervoor dat nieuwe producten of diensten makkelijker aanvaard worden wanneer deze geïntroduceerd worden in de markt. Als je een groot aantal fans of loyale klanten hebt, volgen ze jou nauw op en kijken ze zelfs uit naar de volgende productlancering die je als merk aankondigt. Kijk maar naar de lange wachtrijen bij de lancering van de nieuwe iPhone of de laatste PlayStation. Zelf al kennen ze het product amper, toch moeten ze dit kost wat kost hebben.


#4. Loyaliteit en gedeelde waarden.  

De herkenning en het trotse gevoel die je als merk opbouwt bij je klanten, zorgt voor een grotere klantenloyaliteit. Klanten worden aangetrokken tot de merken die dezelfde waarden als zichzelf hebben. Bij het consistent overbrengen van deze waarden zorg je voor trouwe klanten die overgaan van generatie op generatie en van vriend op vriend.


#5. Geloofwaardigheid en sales motivator. 

Een sterk, herkenbaar merk hebben zorgt voor een verhoogde geloofwaardigheid bij jouw klanten, jouw collega’s/concurrenten en de markt in zijn geheel. Bij het opbouwen van je geloofwaardigheid, bouw je ook herkenning, loyaliteit en een competitief voordeel op. Het heeft bovendien een positieve invloed op de aankoopbeslissing van jouw klanten. Mensen willen kopen van bedrijven die ze kennen, vertrouwen en van houden. Dus hoe geloofwaardiger jouw merk, hoe groter de kans dat jouw merk gekocht wordt.


#6. Merkvertrouwen is belangrijker dan prijs. 

Iedereen heeft wel dat ene product of merk dat hij aankoopt in de supermarkt zonder na te denken of stil te staan bij de prijs. De emotionele band die je opbouwt met een klant kan zodanig sterk worden dat men ondanks de eventuele foute beslissingen die je gemaakt hebt als bedrijf of de prijsstijgingen die je hebt doorgevoerd, er toch een blindelings vertrouwen is. 

Hoe moet je nu verder om een merk te bouwen?

Wil je ook een sterk merk in plaats van gewoon een merk en huisstijl? Wil je dat jouw identiteit matcht met de idealen, waarden en doelen van jouw bedrijf? Door te luisteren naar jouw visie en waarden, kunnen we samen een strategie maken om van jouw bedrijf een sterk merk te maken. Contacteer ons om van start te gaan of een voor een verkennend gesprek bij een warme tas koffie.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik