YES
Facebook Promoten Knop

Waarom je nooit mag klikken op het “promoten” knopje van Facebook

Jorinde
2020/08/27
  • Deel

Je hebt een post geplaatst op Facebook of Instagram. Na enkele dagen ontvang je een melding van Facebook dat jouw post organisch goed scoort, maar dat je met een klein budget ervoor kan zorgen dat jouw post nog beter zal scoren. Klinkt als muziek in je oren! Natuurlijk wil je dat jouw bericht zoveel mogelijk mensen bereikt, dus je zet een klein bedrag in.

Jammer genoeg is deze situatie niet zo rooskleurig als het lijkt. Het wordt tijd om aan efficiënte marketing te doen.

Duizend en één redenen waarom je geld aan het verspillen bent

We horen je al denken “Maar het is zo gemakkelijk”. Klopt, in slechts enkele muisklikken kan je jouw bericht op de wereld afvuren. Helaas ben je op deze manier geld over de balk aan het gooien zonder echt goede resultaten ervoor in de plaats te krijgen. En zeg nu eens eerlijk, geld spenderen zonder ervoor iets terug te krijgen, dat doet pijn.

 

#1. Beperkte doelgroepbepaling

Kiezen voor het knopje ‘bericht promoten’, is kiezen voor een hele resem aan beperkingen. Zo word je bijvoorbeeld beperkt bij het kiezen van je doelgroep. Meestal heb je enkel de keuze uit je socialemediafans of kan je zelf een doelgroep samenstellen op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats en interesses.

Maar wat met je websitebezoekers? Je wilt uiteraard de mensen die jouw website hebben bezocht, maar niet zijn overgegaan tot conversie, overhalen om toch iets te kopen. En wat met het benaderen van verschillende doelgroepen tegelijk?

 

#2. Beperkte plaatsing

Daarnaast kan je niet zelf kiezen waar je je bericht wilt promoten. Het kan zijn dat jij jouw doelpubliek het beste bereikt via stories, maar Facebook ervoor kiest om jouw gepromoot bericht enkel te tonen via het nieuwsoverzicht. Waar is je keuzevrijheid nu gebleven?

 

#3. Beperkte doelstellingen

Bovendien wordt je ook beperkt in het kiezen van je doelstelling. Je kan enkel kiezen tussen websitebezoeken, het verhogen van de betrokkenheid en het starten van conversaties. In de werkelijkheid heb je veel meer doelen, zoals het genereren van merkbekendheid of leads.

 

#4. Geen wijzigingen mogelijk

Last but not least, berichten die je gepromoot hebt, kan je niet meer wijzigen. Je advertentie optimaliseren? Niet mogelijk. Nog een dt-foutje ontdekt? Helaas, dat foutje kan je niet meer rechtzetten.   

Oké we geloven je, maar hoe moet het dan wel?

Genoeg gesproken over de nadelen van de promotieknop. Je wilt nu natuurlijk weten hoe het dan wel moet. Het antwoord op die vraag is: Facebook Business Manager! 

Door gebruik te maken van een Facebook Business Manager kan je alles van begin tot einde zelf bepalen. Je hebt de keuze uit 11 campagnedoelstellingen. Of je nu merkbekendheid wilt creëren, verkeer naar je website wilt genereren of conversies wilt verkrijgen, het is allemaal mogelijk.

Bovendien kan je oneindig veel doelgroepen aanmaken. Je kan niet alleen doelgroepen maken op basis van leeftijd, geslacht, locatie of interesse, maar ook van je websitebezoekers of mensen die in een sterke mate lijken op je websitebezoekers.

En dat dt-foutje? Dat kan je nu wel rechtzetten.

De Business Manager van Facebook biedt met andere woorden veel meer mogelijkheden. Alles correct instellen vergt uiteraard meer tijd, inspanning en kennis dan het simpele ‘bericht promoten’-knopje, maar op termijn zal je hier meer rendement uithalen.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik