YES
Leads

Help! Ik heb geen kwalitatieve leads, wat doe ik verkeerd?

Jorinde
2021/09/09
  • Deel

Stel je voor: je hebt geïnvesteerd in een mooie website waar je apetrots op bent. Je krijgt veel bezoekers, maar helaas weinig conversies. Dat is niet het ideale scenario waar jij van gedroomd had. Het goede nieuws is: you can fix this! Wil je weten hoe? In dit blogartikel leggen we jou uit hoe je jouw sales een boost kan geven.

Hoe goed ken jij jouw doelpubliek?

Als jouw website bezoekers aantrekt, maar niemand converteert, dan kan je je wel afvragen of je het juiste doelpubliek aantrekt. Heb je al eens in kaart gebracht wie de klanten zijn die jou de meeste waarde opleveren? We noemen ze buyer persona’s. Je kan zo’n persona zien als een semi-fictief profiel van jouw ideale klant. Je zal deze persona zo gedetailleerd mogelijk omschrijven: wat is zijn gedrag? Wat zijn zijn doelen? Waar spendeert hij tijd en geld aan? Hoe zit zijn gezinssamenstelling in elkaar? Wat zijn zijn specifieke pijnpunten? Wat zijn zijn noden? Welke obstakels kunnen hem weerhouden om iets te kopen?

TIP: doorgrond ook eens jouw data in Google Analytics. Daar vind je namelijk een schat aan informatie over jouw doelgroep.

Heb je jouw landingspagina’s al onder de loep genomen?

Jouw landingspagina’s moeten zo ontworpen zijn dat ze jouw websitebezoekers overtuigen om actie te ondernemen. Een actie kan zijn om zich bijvoorbeeld in te schrijven op de nieuwsbrief, een folder te downloaden, een gratis proefperiode te starten of jouw product of dienst te kopen. Aangezien je dit artikel leest, hebben we een klein vermoeden dat deze acties maar in beperkte mate plaatsvinden.

Heb je ooit al gehoord van Hotjar? Hotjar is een applicatie waarmee je inzicht krijgt in hoe mensen zich gedragen op jouw website. Je kan zien waar op jouw website ze klikken en waar niet. Het kan gebeuren dat jouw websitebezoekers op een element klikken, maar hier geen link achter verscholen zit. Dit kan je eenvoudig oplossen door een link toe te voegen. Daarnaast kan je met Hotjar zien tot waar je bezoekers scrollen op jouw website. Scrollen ze maar tot halverwege? Dan moet je daar absoluut een call-to-action plaatsen. Tot slot kan je met behulp van schermopnames het echte gedrag van gebruikers op jouw website bekijken. Je ziet hoe de muis beweegt over jouw scherm, waar ze klikken en op welk punt ze de website verlaten.

Met deze waardevolle informatie kan jij jouw website en landingspagina’s optimaliseren en conversies stimuleren.

Heb je jouw conversiefunnel al bijgestuurd?

De conversiefunnel kan beschreven worden als de reis die jouw klant aflegt om uiteindelijk tot aankoop over te gaan. Het See-Think-Do-Care model van Google kan jou helpen om deze klantenreis in kaart te brengen. Kort uitgelegd bestaat dit model uit 4 fases:

  1. See: jouw potentiële klant komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf. In deze fase creëer je naamsbekendheid.
  2. Think: jouw potentiële klant gaat actief op zoek naar het product of dienst dat jij aanbiedt, maar heeft nog geen keuze gemaakt bij welke aanbieder hij deze zal kopen. De potentiële klant is zijn opties aan het overwegen.
  3. Do: de potentiële klant is klaar om over te gaan tot aankoop en wilt jouw product of dienst hebben.
  4. Care: dit is de fase na verkoop waarbij je de klantenrelatie blijft onderhouden zodat de klant jouw product of dienst later opnieuw koopt.

Nu je weet wat de verschillende fases zijn in de klantenreis, kan je nadenken hoe deze er voor jou uitzien. Hoe komt een potentiële klant voor het eerst op jouw website terecht? Is dat via een post die je hebt geplaatst op sociale media of was dat via een advertentie? Wat doen mensen die voor de tweede keer jouw website bezoeken? Lezen ze de productinformatie? Downloaden ze de whitepaper? Eens je dit volledige proces in kaart hebt gebracht, kan je jouw conversiefunnel bijsturen en optimaliseren.

Zo, met deze 3 stappen geraak je al een heel eind en ben je klaar om die kwalitatieve leads binnen te halen. Heb je moeite met jouw doelgroep in kaart te brengen, jouw landingspagina’s conversieproof te maken of jouw conversiefunnel op te zetten? Laat het ons weten en wij helpen je graag verder. 

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Jorinde even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Jorinde