YES
Doelgroep

Mijn doelgroep? Die ken ik al!

Jürgen
2021/08/19
  • Deel

Tijdens een rondvraag bij een aantal bedrijven viel er mij iets op waar mijn ‘branding’ hart van ging bloeden. Het is frappant dat er nog steeds erg veel bedrijven zijn die het belang van een doelgroepbepaling niet kennen of deze veel te globaal en vaag maken. De opportuniteiten die deze bedrijven hierdoor laten liggen, zijn zodanig groot dat ik ze toch even onder de aandacht wil brengen.

Wist je dat er twee verschillende benaderingen zijn om een doelgroep te bepalen?

Het doel heiligt de middelen. Daarmee bedoel ik dat de inhoud van de doelgroep afhankelijk is van wat je ermee wil gaan doen. Voor een marketeer zijn de demografische gegevens, financiële gegevens, interesses en het aankoopgedrag meestal voldoende. Deze informatie zal hem helpen bij het bepalen van zijn kanalen en het opzetten van zijn online campagnes. Bij branding is het echter de bedoeling om een paar stappen verder te gaan.

“Branding is all about turning customers into friends and friends into customers”  – Seth Godin

De ware kracht van branding ligt in het connecteren met klanten en relaties opbouwen. Dus hoe beter je je klant kent hoe beter je kan connecteren en inspelen op zijn echte noden en dromen.

Wereldwijd zijn 95% van alle aankopen puur instinctief.

Een wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat al onze beslissingen gebeuren op basis van perceptie en emotie. Het ‘reptielenbrein’- het kleinste stukje in onze hersenen - helpt ons al sinds de oorsprong van de mens om te overleven door onze vitale functies en emoties aan te sturen. Een reeks psychische tests1 heeft zelfs uitgewezen dat mensen met emotionele stoornissen heel moeilijk of zelfs geen beslissingen kunnen nemen.

Dit stukje ‘reptielenbrein’ is zodanig geprogrammeerd dat er, wanneer we in contact komen met iets, een stof vrijkomt die onze emotie bepaalt om ons te waarschuwen. Om ons te behoeden voor gevaar lokt dit een negatieve emotie zoals angst, woede of droefheid uit wanneer we in contact komen met iets wat we nog niet kennen of waar we reeds een negatieve ervaring mee gehad hebben.  Wanneer we in contact komen met iets waar we al vertrouwd mee zijn en een goeie ervaring mee hebben gehad, worden er endorfines vrijgegeven die een positieve emotie zoals blijdschap of liefde opwekken. Denk maar eens aan de manier waarop jij of je kinderen zijn opgegroeid en hoe dit bepaalde beslissingen heeft beïnvloed. Kan je je al inbeelden wat het zou kunnen betekenen voor je merk als je hier zou kunnen op inspelen?

Hoe kan een diepgaande doelgroepbepaling je helpen bij het aansturen van het instinct van je klant?

Je mag er niet vanuit gaan dat een klant je steeds kan en zal vertellen waarom hij iets aankoopt. In marketing halen ze dikwijls dit voorbeeld aan: als iemand een doe-het-zelf zaak binnenstapt en aan de verkoper vraagt naar een boormachine, is zijn doel niet om een boormachine te hebben, maar om een gat te kunnen boren in zijn muur. Dit is al een goeie aanzet maar je beperkt de doelgroep echter tot alle mensen die eens zelf gaten willen boren in hun muur. Hiermee zal je je merk in een oververzadigde markt zoals die van de boormachines en tools weinig tot niet kunnen onderscheiden.

Meestal kiezen bedrijven in dit geval voor de oncontroleerbare rationele methode door in te spelen op de prijs. Mocht je echter een emotie kunnen oproepen als merk zou je niet enkel de beslissing van de koper kunnen beïnvloeden, maar zou je zelfs tot een punt kunnen komen waarop prijs irrelevant wordt. Dit kan alleen maar door het uiteindelijke doel en de onderliggende aankoopreden van je klant beter te begrijpen. Laat ons even terug gaan naar het voorbeeld van de man in de doe-het-zelf zaak. Dit zou bvb een man kunnen zijn die als kind altijd opgekeken heeft naar zijn eigen vader die alles vakkundig in elkaar gezet heeft. Nu wil hij als volwassen man en vader ook diezelfde heldenrol opnemen voor zijn gezin en kinderen. Door deze positieve herinnering naar boven te brengen, slaag je er als merk in om die klant een vertrouwd en goed gevoel te geven dat zijn aankoopbeslissing beïnvloedt.

Wat is de meerwaarde om zowel een marketing als branding doelgroep te bepalen?

Dagelijks worden we blootgesteld aan een overload van informatie. Om dit allemaal te kunnen verwerken zijn we ondertussen allemaal toch ietwat ‘reclameblind’ geworden. Helaas zijn er naast mond-aan-mond reclame weinig of geen manieren om je product bekend te maken zonder te adverteren. Toch wil je als merk de aandacht trekken van jouw doelgroep. Daarom moet de info en boodschap die je verspreid relevant genoeg zijn om aandacht te trekken van diegenen die ertoe doen. Dus als je geen massa’s geld door de ramen wil gooien door op de massa te schieten, heb je er als merk/bedrijf alle baat bij om je doelgroep goed af te bakenen. Bepaal dus in eerste instantie je marketing doelgroep om veel gerichter te kunnen targetten aan de hand van zijn interesses, demografische en geografische gegevens. Ga dan nog een stap verder en doorgrond je ideale klant waarvoor je product of dienst bedoeld is. Zo zal je de boodschap die je brengt veel beter kunnen sturen om de juiste emoties op te roepen bij je doelgroep.  Doe dit goed en grondig en je zal merken dat je boodschap niet enkel opgemerkt zal worden, je zal er ook het vertrouwen en de loyaliteit van je doelgroep mee winnen.

Stop dus voldoende tijd in het bepalen van je doelgroep. Het is een intense denkoefening maar het zal zeker zijn vruchten afwerpen. Je marketingbudget zal je veel efficiënter kunnen inzetten om uiteindelijk meer winst te realiseren!

Wil je graag meer weten over het bepalen van je branding doelgroep en hoe je ze kan targetten? Neem dan zeker contact op om eens vrijblijvend te sparren.

Bronnen: 1 https://link.springer.com/article/10.1007/s12311-020-01121-x

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Jurgen even op of laat jouw gegevens na. Ze helpt je alvast op weg.
Jurgen