YES
Pinterest

Pinterest, het vergeten marketingkanaal.

Jorinde
2020/12/10
  • Deel

Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Google. We hoeven jou waarschijnlijk niet meer uit te leggen dat deze kanalen su-per belangrijk kunnen zijn voor jouw bedrijf. Maar heb je al eens stilgestaan bij de mogelijkheden van Pinterest? Met zijn 322 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, behoort Pinterest tot een van de grootste sociale mediaplatformen ter wereld!

We horen je al denken “Pinterest heeft enkel een vrouwelijk publiek”, “Mensen pinnen enkel om inspiratie op te doen”, “Nog een sociaal netwerk, daar heb ik geen tijd voor”. Think again, want Pinterest is een van de belangrijkste platformen om gratis verkeer naar jouw website te leiden! Wist je trouwens dat 2,4 miljoen Belgen maandelijks actief zijn op Pinterest? En dat 88% van de wekelijkse pinners reeds een aankoop heeft gedaan dankzij de pin die ze zagen?

Aha, nu wordt het interessant. We leggen je in 4 stappen uit hoe jij Pinterest gratis kan inzetten voor jouw bedrijf.

Stap 1: is mijn doelgroep actief op Pinterest?

First things first, overweeg of jouw doelpubliek wel aanwezig is op Pinterest. Niets zo frusterend als tijd spenderen aan de uitrol van een socialmedia-account waar uiteindelijk jouw potentiële klant zich niet bevindt. Tot de conclusie gekomen dat jouw doelpubliek aanwezig is op Pinterest? Prima, lees dan zeker verder! 

Stap 2: een doordachte contentstrategie

Hold your horses! Ga niet hals over kop pinnen en content plaatsen op Pinterest. Bepaal daarentegen eerst waarvoor je Pinterest wil gebruiken. Wil je Pinterest inzetten om je naamsbekendheid te vergroten? Meer websiteverkeer te genereren? Meer verkoop te realiseren?

Eens je jouw doelstellingen hebt bepaald, kan je gaan nadenken welke content je moet posten om deze doelstellingen te behalen. Wanneer je meer verkoop wilt genereren, kan het nuttig zijn om content te posten die onmiddellijk salesgericht is. Wil je meer naamsbekendheid verkrijgen? Opteer dan voor inspirerende of informerende content.

Pinterest-LivingDesign

LivingDesign.be hanteert de salesgerichte aanpak. Ze maken borden van hun verschillende producten. Je wordt bovendien ook rechtstreeks naar de shop geleid waar je het product kan aankopen, super handig!

Pinterest-StudioBinnen

Studio Binnen opteert voor de inspirerende aanpak. Er worden borden aangemaakt om mensen te inspireren en te laten wegdromen van een nieuw interieur. Gepinde afbeeldingen worden afgewisseld met eigen content, waarna je vervolgens naar de website wordt geleid. Ideaal om meer naamsbekendheid te creëren.


Tip
: verlies jouw branding niet uit het oog! Voeg je logo of een logo-element aan de afbeelding toe en zorg ervoor dat deze consequent op dezelfde plaats in jouw afbeeldingen terug komt. Wil je meer weten waarom branding zo belangrijk is? Dan is deze insight zeker iets voor jou.

Stap 3: geef jouw SEO een flinke boost

Pinterest is een echte zege voor jouw SEO. Net zoals bij het schrijven van een blogartikel of webtekst, is het belangrijk om de juiste keywords te gebruiken. Op Pinterest heb je de mogelijkheid om een beschrijving bij jouw content toe te voegen. Zorg ervoor dat deze beschrijving relevante keywords bevat om jouw doelpubliek te bereiken.

Bovendien kan je op Pinterest ook gebruik maken van hashtags. Deze kan je toevoegen in de beschrijving en vergroten jouw vindbaarheid. Daarnaast dragen correcte title tags, bestandsnamen en een goede landingspagina URL voor een verbeterende SEO.

Tip: zorg ervoor dat de “hide your Pinterest page from search engines” is uitgeschakeld. Zo niet zal Google jouw Pinterest niet indexeren.

Begrijp je nog niet goed waarom SEO zo belangrijk is voor jouw bedrijf? Dan kan dit artikel jou zeker helpen.
Kan je een checklist gebruiken om jouw SEO te optimaliseren? Dit artikel biedt jou alvast een houvast.

Stap 4: dagelijks pinnen en posten

Je hebt waarschijnlijk al gehoord dat regelmatig posten belangrijk is om organisch te groeien. Dit is op Pinterest niet anders. Om zichtbaar te worden en vooral te blijven, is het belangrijk dat je op regelmatige basis content post. Wil je dat Pinterest jouw content meer in de kijker plaatst? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat je dagelijks zeker één pin met eigen content post. 

Tip: Pinterest is verzot op fresh content! Fresh watte? Fresh content is content die sterk gelijkend is op content die je reeds geplaatst hebt, maar toch een tikkeltje anders is. Maak daarom verschillende foto’s van jouw product: een lichte achtergrond, donkere achtergrond, een object ernaast, geen object ernaast. Door dit te doen zal Pinterest jouw pins eerder én frequenter weergeven in de smartfeed.


Met deze 4 stappen ben je helemaal klaar om Pinterest te integreren in jouw marketingstrategie. Wil je nog meer weten over Pinterest? Binnenkort publiceren we een nieuw blogartikel waarin we jou uitleggen hoe je kan adverteren op Pinterest.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik