YES
Stories

Social Media Stories, van tool voor jongeren naar professionele storytelling

Marie
2020/11/16
  • Deel

There is a new kid in town: LinkedIn Stories! Stories zijn al een hele tijd ingeburgerd op verschillende sociale mediakanalen. Toch lijkt het op het eerste gezicht misschien een beetje vreemd dat ze ook op een meer formeel platform zoals LinkedIn opduiken. Wij nemen samen met jou de evolutie van de ‘story’ onder de loep, bekijken we hun voordelen voor jouw merk of bedrijf en delen enkele tips en tricks om ze handig in te zetten op LinkedIn. Storytelling en professionaliteit kunnen immers prima hand in hand gaan!

De opkomst van de story

Het eerste medium dat zich bewust was van de kracht van Stories was Snapchat. In 2013 bood deze app als eerste de mogelijkheid om foto’s of filmpjes te posten die na 24u weer verdwenen. De tekstberichtjes of geplande ‘perfecte’ beelden maakten plaats voor spontane, vluchtige beelden. In 2016 sprong ook Instagram op de boot van de Stories, gevolgd door Whatsapp, Messenger, Facebook en YouTube. Eerder dit jaar kondigde ook Twitter aan dat ze aan het testen zijn met hun versie van Stories, de ‘Fleets’ en nu vind je ze ook op LinkedIn.

Van feed naar story(telling)

Waarin zit nu de kracht van de Stories? Want hoewel de lancering op Instagram in 2016 misschien aanvoelde als een handig staaltje diefstal van Snapchat, zijn de Stories vandaag niet meer weg te denken. Sterker nog, waar we vroeger uren verticaal door onze feed konden scrollen, lijken we vandaag collectief vooral horizontaal door te klikken van story naar story. Video wordt hierbij onze primaire bron van content en onze camera ons nieuwe toetsenbord.

De grote sterkte van de Stories is dat ze erg spontaan aanvoelen. Ze geven je het gevoel dat je een blik achter de schermen te zien krijgt en hier kan jij als merk of bedrijf handig gebruik van maken. Jouw Stories mengen makkelijk met die van ‘gewone vrienden’ waardoor jouw content veel meer native aanvoelt en makkelijker binnenkomt bij je doelpubliek. Daarnaast zijn Stories ideaal voor storytelling. Je kan hiermee echt een gezicht en persoonlijkheid geven aan je bedrijf, wat uitnodigt tot een diepere connectie en interactie. Ideaal, toch?

Nu ook LinkedIn Stories

Met dit alles in ons achterhoofd, mag het eigenlijk niet verbazen dat ook LinkedIn de stap naar Stories gezet heeft. Maar wat zijn de voordelen van Stories voor dit specifieke medium? Dankzij Stories kan je makkelijk jouw professionele leven op een menselijke manier zichtbaar maken, je creativiteit kwijt én bouwen aan een groter netwerk.

Het grootste verschil met Stories op andere kanalen is dat je hier in plaats van B2C voornamelijk B2B communiceert. De content die je deelt zal dus ook veel zakelijker zijn. Zo zien we graag behind the scenes filmpjes met collega’s, een sneak peak van nieuwe projecten, leestips of handige thuiswerktips op je LinkedIn Stories verschijnen. Foto’s van je kookkunsten of schattige huisdieren, passen hier dan weer minder.

Wij houden deze nieuwe trend alvast goed in het oog en zijn nieuwsgierig naar de evolutie. Zeker in het hartje van de coronacrisis lijkt dit ons alvast een kans om extra verbonden te blijven.
Wat denk jij?

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik