YES
Storytelling-Corona

De kracht van storytelling voor jouw merk

Jürgen
2021/03/30
  • Deel

Wist je dat een verhaal 10x beter onthouden wordt dan de info over jouw product?

Dagelijks worden we overspoeld door informatie die we krijgen op internet, social media, winkelbezoeken, in het straatbeeld en tijdens de interactie met anderen. Gelukkig hebben onze hersenen een systeem ontwikkeld om ons te behoeden voor een braincrash.

We onthouden namelijk enkel wat relevant is, waar we reeds mee in aanraking zijn gekomen en wat eenvoudig te begrijpen is.

 

Een opsomming van losse kenmerken of technische specificaties van een product zonder enig referentiekader is veel te complex om te onthouden. Mocht deze info echter hapklaar verpakt zitten in een verhaal, dan wordt dit stukken eenvoudiger.

 

Maar waarom is een verhaal nu zoveel makkelijker te onthouden? Bij het vertellen van een verhaal zorg je voor een kader waarin zich een aantal referentiepunten bevinden waaraan onze hersenen informatie kunnen koppelen. Hoe meer referentiepunten we hebben, hoe makkelijker we een verhaal onthouden en ook kunnen doorvertellen aan anderen.

 

Het is niet zomaar het oudste communicatiemiddel die er bestaat. Het is een communicatievorm die ruimschoots zijn effectiviteit heeft bewezen en reeds werd toegepast sinds de oertijd. Denk maar aan de rotsschilderingen in de grotten van Lascaux, het Lamgods van Vaneyck in de Sint-Baafs kathedraal te Gent, de talloze parabels en sprookjes die mensen hebben geïnspireerd en geïnformeerd doorheen de jaren.

 

Tot op vandaag zijn we continu omringd door verhalen en ze komen voor in veel verschillende vormen. Denk maar aan de verhalen voor het slapengaan, de vele films of series, de roddels op de werkvloer tot de reclame en advertenties die we tegenkomen in magazines, op het internet en op straat. Een verhaal is nog steeds het sterkste communicatiemiddel om een boodschap over te brengen en anderen te inspireren.

Je merkverhaal zorgt ervoor dat mensen verliefd worden op jouw merk.

Wake up call, mensen kopen een product of dienst niet voor zijn ‘schitterende eigenschappen’. Zelfs al heb je een super product ontwikkeld dat niemand anders heeft, is dit voldoende om klanten loyaal te houden aan jouw merk. Want hoe nieuw en fantastisch je product ook mag zijn, er zal altijd wel iemand zijn die jouw product kopieert of wil perfectioneren. Als je dus wil dat jouw klanten loyaal blijven aan jouw merk zal je moeten zorgen voor een dieperliggende reden. De reden dat iemand jouw product koopt en blijft kopen is exact dezelfde reden waarom er mensen zijn binnen jouw organisatie die zich dag in dag uit 100% blijven inzetten. Mensen worden geïnspireerd door het verhaal dat je vertelt en willen hier graag deel van uitmaken.

 

Stel je voor, je bent ergens op een feestje en plots springt er een man op een tafel en roept voor de hele zaal: “Hallo, ik ben Gregory, ik ben single, ben 28 jaar, ik ben ongelooflijk goed in bed en een zeer goeie danser. Contacteer mij als je interesse hebt.” Het zal waarschijnlijk even stil zijn in de zaal en er zal zeker en vast wat afgelachen worden. Maar om eerlijk te zijn lijkt de kans mij heel klein dat er iemand die persoon ook effectief zal contacteren.

Iedereen voelt aan dat het absurd is om jezelf op deze manier te verkopen en toch gebruiken sales-driven bedrijven deze tactiek nog steeds in de hoop om kwalitatieve leads te genereren.

 

Mensen worden niet verliefd op de kenmerken die je opsomt. Ze worden verliefd op de totale beleving die rond een merk of persoon hangt. Je gedrag, je kledij (verpakking), de manier waarop je spreekt en handelt, de dingen die je belangrijk vindt en vooral de reden waarom je deze dingen doet. Dit alles zorgt voor een beeld in het hoofd van al diegenen die in contact komen met jouw merk. Als je erin slaagt om dat beeld voldoende te laten overeenstemmen met de zaken die zij belangrijk of aantrekkelijk vinden, dan pas zorg je ervoor dat ze verliefd of aangetrokken worden tot je merk.

Waarom wil je dat men verliefd wordt op jouw merk?

Mensen verliefd laten worden op je merk lijkt op het eerste gezicht misschien wat banaal maar het heeft wel een heel belangrijke invloed op jouw business. Wanneer iemand verliefd wordt op jouw merk is het een teken dat ze kwaliteiten in jouw merk zien die beantwoorden aan hetgeen zij belangrijk vinden in een partner voor hun doel of project. Als je dit bereikt is dat niet enkel goed voor jouw potentiële klant maar ook voor jou.

  • Je krijgt kwalitatievere leads.
  • Je moet minder tijd stoppen in offertes voor de verkeerde klanten.
  • Je trekt makkelijker het juiste personeel aan.
  • Je kan makkelijker een nieuw product introduceren op de markt
  • Als er eens iets fout loopt, zal een klant dit je makkelijker vergeven.

Je kan het een beetje vergelijken met het verloop van een relatie tussen jezelf en je levenspartner. Meestal vind je —zeker in het begin — alles wat hij of zij doet fantastisch en als er iets voorvalt waar je niet volledig achterstaat, zal je dat ook makkelijker aanvaarden.

Het komt er eigenlijk op neer, wanneer je blijft doen wat je beloofd had te doen, je een jarenlange relatie kan opbouwen met jouw klanten. Het is zelfs zo dat mensen die verliefd zijn op een merk dit graag delen met hun vrienden en familie. Ze worden dus niet alleen een loyale klant maar ook nog eens een waardevolle ambassadeur van jouw merk. Geef toe, wie wil er dat nu niet hebben.

Hoe kan jij ervoor zorgen dat mensen verliefd worden op jouw merk.

Vertel jouw uniek verhaal, maar vooraleer je dit kan doen, moet je eerst even naar binnen kijken. Zolang je niet weet wat de kwaliteiten zijn die jouw merk zo uniek maken kan je ook niet verwachten dat iemand anders deze gaat herkennen. Ga dus eerst op zoek in jouw bedrijf naar wie je bent, waarom je nu eigenlijk doet wat je doet en waarom dat zoveel beter of anders is dan bij jouw concurrenten. Bekijk daarna wie jouw ideale klant is en waar hij exact naar op zoek is. Eens je dit hebt bepaald, kan je beginnen met jouw verhaal te vertellen. Daarmee bedoel ik nu niet het soort verhalen die je ongetwijfeld nog kent uit je kindertijd bij oma of opa op de schoot. Al zijn er wel een aantal zaken gelijklopend. Net zoals ieder groot epos bevat ook een merkverhaal een setting, een cast, een held en een moraal. De setting zet de toon en geeft al een eerste gevoel van wat je kan verwachten. Dit wordt vertolkt door jouw logo, lettertype, kleurgebruik en type beelden. De cast zorgt voor een referentie waaraan de klanten zich kunnen spiegelen waarbij de held (jouw dienst of product) de ideale oplossing biedt. En tenslotte is er nog de moraal van het verhaal. Dit is de manier waarop je een probleem aanpakt en wat het succes is van jouw oplossing.

De kanalen die je hiervoor kan gebruiken zijn eigenlijk alle kanalen waarmee iemand in contact komt met jouw merk. Dit gaat van de website, social media tot de interactie met jullie verkoper, medewerker en/of product. Kortom als je erin slaagt om één consistent verhaal te vertellen via al jouw contactpunten vergroot je de kans op meer loyale kwalitatieve klanten en ambassadeurs van jouw merk.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Jurgen even op of laat jouw gegevens na. Ze helpt je alvast op weg.
Jurgen