YES
Webshop-Customer

Wel een webshop, geen verkoop?

Jorinde
2020/12/11
  • Deel

Stel je voor: je hebt geïnvesteerd in een mooie webshop. Je kan haast niet wachten om de vele pakjes met de post op te sturen, maar er gebeurt niets. Helemaal niets. Er komen geen bestellingen binnen en jij zit maar te wachten, en wachten, en wachten. Frustrerend, toch?

Tijd voor verandering! Wil je weten hoe je het verkeer naar jouw webshop kan verhogen met SEO, SEA en sociale media? Lees dan zeker verder.

SEO en SEA, jouw beste vrienden

Deze twee termen lijken heel hard op elkaar, maar wat is nu het verschil?

SEO, ook wel Search Engine Optimization genoemd, heeft als doel jouw website op een niet-betalende manier hoog te laten scoren in de zoekresultaten. De juiste zoekwoorden vinden is daarbij key. Met een goede SEO-optimalisatie kom je net onder of zelfs tussen de betalende advertenties te staan. En dat allemaal gratis!

Wil je gegarandeerd tussen de advertenties verschijnen? Dan is SEA, ofwel Search Engine Advertising, your way to go. Terwijl SEO gratis is, gaat het bij SEA om advertenties en moet je er dus ook voor betalen.

De grote gelijkenis tussen SEO en SEA is het belang van zoekwoorden. Bij zowel SEO als SEA is het cruciaal om net dié zoekwoorden te vinden die jouw doelpubliek ingeeft in Google. Met SEA ga je adverteren op deze zoekwoorden, terwijl je met SEO deze zoekwoorden implementeert op jouw website.

Tip: wist je dat Pinterest ook beschouwd kan worden als een zoekmachine? Het is het ideale kanaal om gratis verkeer naar jouw webshop te sturen. In dit artikelkom je te weten hoe je Pinterst gratis kan inzetten voor jouw bedrijf.

Sociale media voor meer online zichtbaarheid

Sociale media zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn vandaag niet meer weg te denken uit jouw marketingstrategie.

Je kan deze kanalen immers handig inzetten om jouw content te verspreiden, je verhaal te vertellen en in interactie te treden met jouw doelgroep. Aan de hand van jouw sociale media kan je de waarde van je producten in de verf zetten en voeling krijgen met jouw (potentiële) klanten. Handig, toch?

Eigenlijk kan je jouw sociale media een beetje vergelijken met de online etalage van je webshop. Let er daarom dus zeker op dat alles wat je post aansluit bij de identiteit van je merk en bij de waarden waar jij voor wilt staan. Het zijn immers jouw USP’s die het verschil maken! Daarnaast is ook de levensduur van een post niet erg lang (minder dan 24u). Frequent posten is dus de boodschap, jij wilt immers top of mind blijven binnen jouw vakgebied!

Naast het organisch gebruik van sociale media, kan je op deze kanalen ook adverteren. Op die manier kan je naast de mensen die je al volgen ook nieuwe mensen uit je doelgroep bereiken. Let wel op, adverteren op de socials heeft heel wat voordelen, maar ‘bezint eer ge begint’ want een goede targeting en slim opgebouwde funnel zijn van cruciaal belang voor het slagen van jouw campagnes.

Aan de slag: bouw jouw funnel op

Een funnel kan je zien als een soort van trechter. Jouw potentiële klant doorloopt deze trechter om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Je wilt ervoor zorgen dat deze funnel niet te lang wordt, zodat jouw (potentiële) klant zijn interesse niet verliest.

Jouw eerste stap in deze funnel is het benaderen van een koude doelgroep. Dit zijn de mensen die nog niet vertrouwd zijn met jouw product, merk of dienst. Maak bijvoorbeeld gebruik van een leuke catalogus op Facebook of Instagram en stuur zoveel mogelijk mensen door naar je webshop. Houd er rekening mee dat deze stap voornamelijk bedoeld is om nieuwe potentiële klanten te inspireren. Elke conversie die uit deze doelgroep vloeit is mooi meegenomen, maar de kans is groot dat er nog bijkomende communicatie nodig zal zijn.

Hoe kan je hen dan wel overtuigen om over te gaan tot conversie? Door je online zichtbaarheid te verhogen, natuurlijk! Door regelmatig deze doelgroep opnieuw te benaderen, leren ze jouw merk kennen en zal er vertrouwen worden gecreëerd.

In de volgende stap laat je mensen overwegen om jouw producten te kopen. Met een aantrekkelijke copy en eye-catching beeldmateriaal kom je al heel ver! Deze campagnes zijn gericht naar een warme doelgroep, zoals bijvoorbeeld mensen die interactie hebben getoond met jouw Facebook- of Instagrampagina. Vanaf deze stap zal je zien dat jouw verkoop de lucht ingaat.

Wil je weten hoe je nog meer kan verkopen? Lees dan zeker verder!

Retargeten maar!

Retargeting is de meest waardevolle fase in jouw verkoopsfunnel, maar wat is het precies?

Waarschijnlijk klinkt volgend scenario jou bekend in de oren: je bent online aan het shoppen, plaatst talloze leuke producten in jouw winkelmandje, maar je beslist om voorlopig nog niet onmiddellijk te kopen. Enkele dagen later krijg je een advertentie te zien met de producten dat jij in jouw winkelmandje hebt geplaatst. Toevallig, of toch niet?

Dergelijke advertenties vallen onder het begrip ‘retargeten’. Je creëert een nieuwe touch point met jouw (potentiële) klant én herinnert hem/haar eraan dat ze iets vergeten zijn.

Met deze stappen ben je helemaal klaar om het verkeer naar jouw webshop een flinke boost te geven!   

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Frederik even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Frederik