YES

Belgische kmo’s maken kans op gratis advertentietegoed van Google.

Laurens
2020/07/01
  • Deel

Als een van 's werelds grootste technologiebedrijven, is Google ervan overtuigd dat ook zij hun steentje moeten bijdragen aan de financiële strijd van bedrijven tegen COVID-19. De CEO van Google, Sundar Pichai, maakte bekend dat zijn bedrijf $800 miljoen vrijmaakt om Kmo’s, gezondheidsorganisaties en overheidsbedrijven te ondersteunen. Een deel van dit budget ($250 miljoen) gaat rechtstreeks naar de Wereldgezondheidsorganisatie. Een $200 miljoen wordt aan een investeringsfonds toegekend, waarvan Ngo’s en financiële bedrijven gebruik kunnen maken om aan de kleinste bedrijven kredieten te kunnen verlenen. Voor Google Ads-klanten wordt er $340 miljoen vrijgemaakt, dat in advertentietegoeden zal worden verdeeld.  

Wat met de Belgische kmo’s?

Hoe klein ons land ook is, verdwijnen we niet van de radar van Google. De kleine en middelgrote bedrijven komen in aanmerking om een graantje mee te pikken van deze tegemoetkoming. Er geldt slechts één regel waaraan je als bedrijf moet beantwoorden: je hebt in 10 van de 12 maanden in 2019 én in januari en/of februari van dit jaar via Google Ads geadverteerd.

Ben ik een KMO in de ogen van Google?

Google heeft een gespecialiseerd team dat advies geeft aan bedrijven die in deze categorie vallen. Indien je door een van de experten van Google werd gecontacteerd om jouw advertentieaccount te bespreken, ben je in de meeste gevallen een KMO. Om alle misverstanden uit de weg te gaan: voor Google zijn Kmo’s lokale winkels, tot bedrijven dat met meer dan honderd werknemers op verschillende locaties actief is.

Wanneer maak ik kans op dit tegoed?

Vanaf eind mei, zal Google gefaseerd de budgetten verdelen. Hou er rekening mee dat het enkele maanden kan duren alvorens alle klanten werden beoordeeld. Het staat wel vast dat klanten die in aanmerking komen, een melding krijgen in hun Google Ads-account.

Waaraan kan ik me verwachten en tot wanneer blijft dit geldig?

Klanten die een advertentietegoed krijgen, worden individueel beoordeeld door een team van experten. Zij zullen oordelen over het bedrag dat wordt toegekend. Hoofdzakelijk zullen ze zich baseren op het budget dat reeds werd uitgegeven in de 14 maanden die maart 2020 voorafgingen. Het zal dus van bedrijf tot bedrijf verschillen hoe hoog het budget is.

Advertentietegoeden blijven geldig tot 31 december 2020. Het budget dat niet werd verbruikt, zal na deze uiterlijke datum verdwijnen uit het Google Ads-account.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Jorinde even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Jorinde