YES

SEO Checklist

Fabienne
2020/08/20
  • Deel

Heb je je ooit al afgevraagd waarom een website boven een andere in de zoekresultaten verschijnt? Dit heeft allemaal te maken met hoe Google jouw website en pagina’s beoordeelt.

In ons vorig artikel, SEO: meer dan spelen met woorden, bespraken we al even het belang van het optimaliseren van je website voor een zoekmachine. Maar waar moet je precies mee beginnen als het om SEO (Search Engine Optimization) gaat? Hoe kan je een betere ranking in de Google-Zoekresultaten nastreven en bij deze meer kans maken om gezien te worden?

Optimaliseren van jouw online aanwezigheid

Optimaal gebruik maken van Google is meteen de beste manier om een ​​hoop gratis, organisch verkeer te krijgen die veelal resulteert in een hogere conversieratio. Hoe vlotter websitebezoekers de nodige informatie kunnen terugvinden.

Voor Google zijn er drie factoren die een sterke invloed hebben op zoekmachineoptimalisatie.

  1. Content(inhoud)
  2. Technische optimalisatie, zoals de afwezigheid van crawlfouten en indexatieproblemen van pagina’s
  3. Off-site SEO, dat zijn met andere woorden acties die buiten uw eigen website worden ondernomen en invloed hebben op uw SEO.
SEO is een tijdrovend proces, maar kan in feite vrij eenvoudig zijn... als je weet wat te doen.

 Hieronder geven we je alvast een kleine checklist om je op weg te helpen om eenvoudig, gericht verkeer naar je website te genereren en je visibiliteit te boosten door rekening te houden met de drie pijlers van SEO; autoriteit, relevantie en vertrouwen.

Basic SEO checklist

#1. Google Search Console en Google Analytics.

 Alvorens je met SEO start, zorg je ervoor de beste kaarten in handen te hebben. Door de twee essentiële SEO-tools in te stellen, Google Search Console en Google Analytics, zal je niet blindelings je website optimaliseren, maar verkrijg je inzicht in de prestaties van je website, de zoekwoorden waarvoor je reeds goed scoort, welke websites je reeds verkeer opbrengen en hoe gebruikers jouw website vinden, raadplegen of verlaten …

 Zijn deze ingesteld? Dan kan je gerust verder blijven optimaliseren.


#2. Vind zoekwoorden waar je potentiële klanten naar zoeken.

Zoek long-tail zoekwoorden (langere en specifiekere zoektermen) met behulp van de Google suggesties in de zoekbalk of andere zoekwoord-ideëen met de Google Keyword planner (deze tool is gemaakt voor Google Ads maar werkt evenzeer voor SEO-zoekwoorden).


#3. Optimaliseer de inhoud van jouw pagina’s volgens jouw zoekwoorden.

Verhoog de relevantie van je website door het trefwoord in de eerste tekstlijnen en in een ondertitel van je pagina te gebruiken, in het begin van je title-tag te plaatsen, en een korte URL die uw doelzoekwoord bevat op te stellen.


#4. Zoek en los technische SEO-problemen en fouten op.

Zorg ervoor dat Google alle pagina's van je site kan crawlen (doorzoeken) en indexeren. Is dit niet het geval, dan zullen de niet-geïndexeerde pagina’s niet worden gerangschikt. Deze fouten kan je nagaan in de Google Search Console.


#5. Garandeer gebruiksvriendelijkheid.

Is je website mobielvriendelijk? Indien je website geschikt is voor mobiele apparaten, dan zal deze een voorkeurspositie behalen tegenover een website die dit niet is.
Test het met de "Google Mobile-Friendly Test”.


#6. Verbeter de laadtijd van je pagina’s.

Hoe sneller je website geladen wordt, hoe beter. Laad een pagina te traag? Dan zal het bouncepercentage (het aantal bezoekers die na binnenkomst je website direct weer verlaten) veel hoger zijn.

Een hoge bouncepercentage kan Google interpreteren als een gebrek aan relevantie, wat je positionering negatief kan beïnvloeden.
Wil je je pagina’s testen? Gebruik dan het “PageSpeed Insights” tool van Google.


#7. Maak SEO-geschikte content. 

Begin niet blindelings een stukje tekst te schrijven, maar identificeer in eerste instantie wat in jouw niche populair is en analyseer welke meerwaarde je aan het onderwerp kan brengen. Zorg ervoor dat de inhoud aangenaam oogt en gemakkelijk leest. Het gebruik van verschillende media-types of het opsplitsen van de tekst in onderdelen kan je bounceratio doen verlagen.

Vergeet achteraf zeker en vast niet deze content te delen op jouw sociale mediakanalen.


#8. Zorg ervoor dat we naar jou linken.

Backlinks is één van de belangrijkste factoren voor Google aangezien het grotendeels de autoriteit van je pagina of domein beïnvloedt. Probeer daarom zoveel mogelijk externe linken op de bouwen door bijvoorbeeld waardevolle content te creëren dat anderen zouden willen delen.

Next steps...

Natuurlijk zijn er naast deze punten nog tal van andere factoren die invloed kunnen hebben op je positionering in de zoekresultaten en je al dan niet gemakkelijker zichtbaar kunnen maken online.

Metatags op je pagina’s, alt-tekst op je beelden, up-to date content of nog een gepaste title-tag en description voor elk van je pagina’s die geoptimaliseerd werden voor een bepaalde zoekopdracht, kan je click-trough rate aanzienlijk doen groeien.

Wil je jouw zoekmachineverkeer nog meer verhogen? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. We kijken samen wat je nog meer kan doen om je SEO te verbeteren of om de mogelijkheden dat Google Ads je zou kunnen geven, te overwegen.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Fabienne even op of laat jouw gegevens na. Ze helpt je alvast op weg.