YES

SEO is meer dan spelen met woorden.

Laurens
2020/07/30
  • Deel

Google is al jaren de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Vandaar dat veel (SEO)marketeers de richtlijnen van die zoekmachine goed opvolgen. Het idee om landingspagina’s vol te proppen met woorden die jouw doelpubliek opzoekt je een betere positie in de zoekresultaten opbrengt, is al lang achterhaald. Onder andere de relevantie van een landingspagina, de laadsnelheid of een https-certificering dragen minstens even veel bij aan een goede SEO-score. 

Verschillende studies onderstrepen het belang dat websitebezoekers hechten aan een goede pagina ervaring. De afgelopen jaren werden dan ook inspanningen gedaan om de zoekresultaten van Google hierop af te stemmen. Dit doet Google door meer waarde te hechten aan onder andere de laadtijden en mobielvriendelijkheid van de landingspagina’s die worden geïndexeerd.

Vrij recent heeft Google dit verder uitgebreid met specifieke meetinstrumenten zoals LCP (Largest contentful paint). Deze meten de laadperformatie van een website en hoelang het duurt alvorens de belangrijkste content zichtbaar is. Een goede LCP heeft niet langer nodig dan 2,5 seconden.

Waarom is dit belangrijk?

Hoe vlotter websitebezoekers de nodige informatie kunnen terugvinden of de weg naar een conversie sneller kunnen afleggen, hoe beter Google jouw website zal beoordelen. Dat geldt zowel voor websitebezoeken via een mobiel toestel als via een computer.

Hoe meet Google mijn score?

Google is geen open boek. Er bestaat een lijst van meer dan 200 aandachtspunten waar het algoritme rekening mee houdt, wanneer een website of landingspagina wordt beoordeeld. In dat algoritme zijn de laatste updates ook verwerkt. Menig marketeers zullen beamen dat de verschillende ‘aandachtspunten’ een heel erg goede richtlijn zijn, maar dat de resultaten na een aanpassing veel belangrijker zijn dan door alles blindelings te implementeren.

Ik heb geen hoge score, wat nu?

Niet getreurd. Een minder goede score (<80), biedt net opportuniteiten voor jouw website. Een diepte onderzoek naar de score van jouw website, zal jou initieel heel wat inzichten geven. Anderzijds wordt dat onderzoek het vertrekpunt van de optimalisatie van jouw website.

Ben je benieuwd naar de score van jouw website? Gebruik dan Lighthouse in je Google Chrome browser om hier meer inzicht in te krijgen.

Kan jou helpen?

Heb je een prangende vraag? Of ben je op zoek naar nieuwe inzichten?
Bel Jorinde even op of laat jouw gegevens na. Hij helpt je alvast op weg.
Jorinde