Follow us

Adverteren tijdens de verlofperiode: Met welke zaken hou je best rekening?

Tijdens de verlofperiode tonen consumenten vaak minder online koopgedrag, al hangt het wel af van het type verlof (feestdagen of vakanties) en de regio. Data van Shopify (2023) laat zien dat het aantal online transacties tijdens de zomervakantie in sommige markten tussen de 10-20% kan afnemen, in vergelijking met andere periodes van het jaar. 

Hoe kan je als merk dan optimaal profiteren van de verlofperiode? Het is echter een troef om je merk op een slimme manier in de kijker te zetten. Wij zetten de belangrijkste takeaways even voor jullie op een rijtje.

Automatiseer je advertentiecampagnes

Het automatiseren van je advertenties zorgt voor een lopende werking wanneer je team met verlof is. Tools zoals Google Ads of Meta Ads bieden de mogelijkheid om campagnes vooraf in te stellen, zodat ze doorlopen zonder dat je steeds alles moet opvolgen. Denk hierbij aan het tijdelijk verlagen van budgetten of het tijdelijk invoeren van een A/B test. Zo kan je toch inzichten verwerven uit een campagne, zonder dat je er constant mee bezig hoeft te zijn.

Optimaliseer voor mobiele gebruikers

De desktop is een afwezige factor tijdens de verlofperiode. Consumenten zijn dan veel meer mobiel bezig. Volgens het Adobe Digital Insights Holiday Shopping Report (2022), dat het koopgedrag van consumenten tijdens de feestdagen analyseert, is het desktopgebruik afgenomen met 10-15% vergeleken met andere periodes van het jaar. Dit komt doordat consumenten vaker hun smartphones en tablets gebruiken voor online aankopen tijdens vakantieperiodes. Hierdoor is het belangrijk dat je advertenties mobielvriendelijk zijn zodat ze toegankelijk blijven voor consumenten. 

  • Zorg voor geoptimaliseerde campagnes die aangepast zijn aan sociale media platforms zoals Instagram en Facebook.
  • Zorg vervolgens voor een gebruiksvriendelijke mobiele versie van je website.

Maar eigenlijk moet je website altijd mobielvriendelijk ingesteld staan. 😉

Speel in op seizoensgebonden acties

De verlofperiode is het ideale moment om je campagnes af te stemmen op de specifieke behoeften van je doelgroep. Maak gebruik van bepaalde thema’s en speel daar jouw acties op in, zoals het lanceren van winter -of zomerkortingen. De acties moeten niet enkel aantrekkelijk zijn, maar ook relevant voor de consument om over te gaan tot een eventuele aankoop. 

Door in te spelen op seizoensgebonden trends vergroot je de zichtbaarheid van je merk en versterk je de betrokkenheid van consumenten.

Leg de focus op branding en storytelling

Tijdens de verlofperiode zijn consumenten meer ontvankelijk voor emotionele en inspirerende boodschappen. Volgens het Nielsen Consumer Study over aankopen tijdens de feestdagen (2021), gaven consumenten aan dat ze meer geneigd waren om producten te kopen die hen emotioneel aanspraken. Het onderzoek suggereert dat merkemoties, zoals het opwekken van gevoelens van warmte, positiviteit en verbondenheid, een directe invloed hadden op de aankoopbeslissingen. Dit toont aan dat het voor jouw merk een mooie opportuniteit is om jouw merkverhaal aan positieve momenten te linken. Adverteer in de zomer bijvoorbeeld met vakantiefoto’s, zodat  jouw doelgroep hun positieve zomerbeleving kan linken aan jouw merk. 

Doordat je als merk inspeelt op bepaalde periodes kan je op lange termijn jezelf onderscheiden. Dat geeft een persoonlijk gezicht aan je merk.

Wil je jouw Marketing traject opstarten?

Stap even binnen voor een écht gesprek over de connectie tussen jouw merk en je digitale klant.

Contacteer mij over: