Follow us

TikTok Ads – Het nieuwe Meta?

Meta wordt al jaren gezien als het kanaal bij uitstek om bedrijven zichtbaar te maken op sociale media. En met reden! Met 3,19 miljard dagelijkse gebruikers is Meta veruit het grootste platform ter wereld. Wij vertellen jullie hiermee natuurlijk niets nieuws, aangezien bijna 70% van de Belgische bevolking al beschikt over een Facebook account.

Steeds meer bedrijven zetten daarom ook in op advertenties via Meta, zowel om verkoop te stimuleren, nieuwe leads aan te trekken, meer volgers te verkrijgen, maar ook simpelweg om meer bekendheid te creëren. Maar is Meta in 2024 nog wel de meta? (voor de gamers onder ons: pun intended)

Een intussen ‘niet-meer-zo-nieuw’ platform in het sociale medialandschap is TikTok. TikTok is in januari 2024 het vijfde meest gebruikte sociale media platform ter wereld. En ja, ook zij hebben hun eigen advertentiekanaal.

Bron: DataReportal. (Jan, 2024). “Social Media Gebruikersstatistieken.” Geraadpleegd van https://datareportal.com/social-media-users

Why change a winning team?

Belangrijker, waarom zou je kiezen voor TikTok als je tevreden bent met Meta? Zeggen marketeers niet altijd dat je niet mag sleutelen aan een succesvolle strategie? Klopt, maar eindeloos opschalen in je bestaande kanalen heeft vaak een averechts effect. Het is beter om je budget te diversifiëren, dan om tegen een onvermijdelijke limiet te botsen. En TikTok is daar het ideale kanaal voor!

Dat gezegd zijnde, zijn er ook nog wel een paar verschillen tussen beide platformen die wel of niet in het voordeel van jouw bedrijf kunnen spelen.

Mag de doelgroep van TikTok al drinken?

Zeggen dat TikTok enkel gebruikers heeft van onder de 18 jaar is onjuist. Ik ben zelf 25 en kan met fierheid zeggen dat ik een TikTok-addict ben. Minderjarigen even buiten beschouwing gehouden, ziet de demografische verdeling op TikTok er uit als volgt:

Bron: MegaDigital. (Dec, 2023). “TikTok Age Demographics in 2024: Insights From TikTok Partner” Geraadpleegd van https://megadigital.ai/en/blog/tiktok-age-demographics/

Meta spreekt nog altijd wel een oudere doelgroep aan dan TikTok. Maar herinneren jullie zich de beginjaren van Instagram nog? Ook daar waren de ‘early adopters’ toch eerder de jongere generatie. Dat TikTok volledig hetzelfde traject zal afleggen valt natuurlijk nog te bezien. Het sociale medialandschap is zeer veel veranderd tegenover vroeger.

Videomarketing on the rise

Het grootste verschil tussen beide platformen zijn de types content die gebruikt worden. Waar Meta uitblinkt in diversiteit (carrousels, video’s, afbeeldingen, …), is TikTok natuurlijk veelal een videoplatform. Een handicap? Allesbehalve!

TikTok is een veel gemoedelijker platform dan Meta. Waar je op TikTok op zoek gaat naar ontspanning, is Meta toch eerder een commercieel platform. Het voordeel? Je kan jezelf op TikTok zeer goed camoufleren tussen de organische content! TikTok-gebruikers kunnen het beamen; we hebben allemaal al eens gedachteloos naar een advertentie gekeken, zonder door te hebben dat het een advertentie is. TikTok 1-0 sceptici.

In het kort: hoewel Meta nog steeds een grote speler is, biedt TikTok nieuwe mogelijkheden voor adverteren. Met zijn relaxte sfeer en video-focus trekt TikTok een zeer breed publiek, waaronder veel (maar niet beperkt tot) jongeren. Dus, terwijl Meta zijn kracht behoudt, kan een uitstapje naar TikTok zeker de moeite waard zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar frisse marketing opportuniteiten.

En ja, wij kunnen jullie daarmee helpen.

Wil je jouw Marketing traject opstarten?

Stap even binnen voor een écht gesprek over de connectie tussen jouw merk en je digitale klant.

Contacteer mij over: