Follow us

Hoe maak je een echte krachtpatser van jouw merk?

Ontdek de 6 belangrijkste focuspunten die van jouw merk een echte krachtpatser maken.

In het tijdperk van digitale revolutie worden we dagelijks overspoeld met boodschappen van merken die ons informeren, beïnvloeden en aanzetten tot actie. FOMO zorgt ervoor dat onze tijd om doordachte keuzes te maken steeds korter wordt. We vertrouwen meer dan ooit op ons buikgevoel om sneller keuzes te maken.

Als merk komt het er dus op aan om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Bij het bouwen van een sterk merk zijn er 6 zaken waar je zeker even moet bij stilstaan. Ontdek ze hieronder.

1. Als men je logo opmerkt, ziet men dan ook jouw merk?

Vroeger plaatsten bedrijven simpelweg een symbool of hun bedrijfsnaam op hun producten om vertrouwen te wekken in hun waarde en herkomst. Het diende als een simpel herkenningsteken van het bedrijf. In mijn studententijd had je genoeg met een leuk embleem, een complementair kleurenpalet en een cool gekozen lettertype om een merk te designen. Door de jaren is er veel veranderd. Vandaag draait het niet enkel om het esthetische, maar allemaal om de merkervaring. De functie van een logo of symbool is geëvolueerd in een complexe container van waarden en normen die mensen eraan vasthangen. 

De tijd om een logo enkel te gebruiken om de herkomst van een product mee te geven is voorbij. Als je je echt wil onderscheiden in de markt wordt het om zijn ware kracht te herontdekken. Kijk eens wie je echt bent als merk en ga na of jouw logo, lettertype en kleur daadwerkelijk de essentie van jouw merk, bedrijf of product weergeeft. Het ontwerp van jouw logo en huisstijl bepaalt mee of jouw merk als warm, luxueus, kil of industrieel wordt ervaren. Het heeft zelfs de kracht om je terug te katapulteren naar vervlogen tijden bij oma voor de haard. Laat je merknaam en logo design dus niet over aan toeval of persoonlijke smaak van een designer. Speel in op de verwachtingen en emoties van jouw doelgroep en laat het nauw aansluiten bij de waarden en normen waar je als merk voor staat.

2. Is de enige onderhandelingstool je prijs of ben je meer waard dan dat?

Het streven naar herkenbaarheid is belangrijk, maar ervoor zorgen dat consumenten jouw product verkiezen boven dat van de concurrentie is niet zo evident. Hoewel er verschillende marketing- en salestrucjes zijn om mensen aan te zetten tot een eerste aankoop, zoals schaarste en introductiekortingen, is het belangrijk om een waardevolle bijdrage te leveren in hun leven. Anders loop je het risico dat je slechts als commodity product gezien wordt, waarbij prijs de enige overlevingskans lijkt te zijn. Jouw product zal nooit de enige oplossing blijven, vroeg of laat zal er een alternatief op de markt gebracht worden voor jouw oplossing. Als prijs en functie je enige concurrentievoordeel is, zal dit op lange termijn niet houdbaar zijn. De sterkste wapens in een concurrentiestrijd zijn nog steeds differentiatie en emotionele meerwaarde. Ga op zoek naar wat jou onderscheidt van je concurrentie, welke unieke eigenschappen maken jouw aanbod waardevoller dan de concurrent. Plaats jezelf in de schoenen van je ideale klant en probeer te achterhalen waar hij echt blij van wordt. Merken die de verwachtingen van hun doelgroep overstijgen, maken prijs praktisch irrelevant. We kiezen vaak eerst met ons hart en dan pas met ons verstand.

3. Fictie of feit: Een merk draagt bij tot de status van mijn ideale klant.

Hoe goed jouw business strategie ook uitgebouwd is, zonder merkstrategie bestaat er geen verkoop. De duizenden mensen die kamperen voor de Nike winkel voor de nieuwste sneakers zijn hier het mooiste voorbeeld van. Een echte brandlover kijkt verder dan het product dat een merk introduceert op de markt. Bij iconische merken zoals Nike is het geloof in het merk zo sterk, dat men ervan overtuigd is dat eender wat dit merk uitbrengt een waardevolle toevoeging zal zijn aan hun leven en status. Mensen worden gedreven door een overlevingsdrang. Als vorm van zelfbescherming verenigen we ons instinctief met groepen die vergelijkbare overtuigingen en waarden delen. Ze kopiëren elkaars gedrag door bv. een iPhone te kopen i.p.v. een Samsung-telefoon omdat Apple hen ervan heeft overtuigd dat het merk er is voor hen. Apple brengt al jaren het verhaal dat ze er zijn voor de mensen die vrij willen zijn, die willen creëren en genieten zonder zich te verliezen in ingewikkelde handelingen. Het is net dankzij dit verhaal dat hun merk tot een statussymbool is verheven. Hoewel niet elk merk zal uitgroeien tot een statussymbool, is het wel mogelijk de juiste doelgroep aan te trekken. Met een consequent maar authentiek verhaal bereik je het hart van jouw doelgroep, die ze met plezier delen binnen hun eigen netwerk en omgeving.

4. Een strak businessplan, maar teleurstellende verkoopscijfers?

Zelfs met een goed doordacht plan en een pracht van een product kan het gebeuren dat je als bedrijf niet van de grond raakt. Herkenbaar? Hier is een heel simpele verklaring voor. Jouw doelgroep heeft mogelijk nog onvoldoende vertrouwen dat jouw aanbod daadwerkelijk een meerwaarde zal betekenen in hun leven. Slechts 25% van de bevolking gelooft nog in, offline en online, advertenties. Dit percentage ligt waarschijnlijk nog een pak lager wanneer je het aankomende Gen-Z publiek meeneemt in de berekening. Ze vertrouwen in vrienden en voorbeeldrollen om hen de juiste keuzes te helpen maken. Simpelweg omdat ze geloven dat zij weten wat ze zelf belangrijk vinden en kennen. 

Doorgrond je ideale klant. Leer wat hen aanspreekt en denk na waarom ze een oplossing nodig hebben. Soms is deze behoefte niet zo voor de hand liggend, maar heeft het eerder een diepere reden. Waarom wil iemand bv. een sportieve wagen kopen? Wil hij op het circuit gaan racen of wil hij gewoon iets hebben om te imponeren? Wie weet wordt hij al een jaartje ouder, maar wil hij dat nog niet zo laten blijken. Om het met de woorden van Seth Godin te zeggen, first turn your customers into friends and then turn them into loyal customers. 

5. Een loyale klant is de grootste troef voor jouw merk

Een loyale klant zorgt niet enkel voor stabiliteit voor jouw bedrijf, maar draagt ook bij aan de kracht en groei van jouw merk. De kans dat een loyale klant bereid is om meer te betalen, is aanzienlijk groter dan bij een reguliere klant. Een loyale merk liefhebber is niet alleen bereid om het merk vol lof te promoten, maar verdedigt het ook actief binnen zijn sociale kring.

De klant zal (onbewust) de waarden waarin hij sterk gelooft associëren met jouw merk wanneer hij erover spreekt. Maar die loyaliteit bereik je niet zomaar. Consistentie is van cruciaal belang. Doe steeds wat je belooft als merk en volg niet blindelings iedere nieuwe trend zonder rekening te houden met jouw eigen merkwaarden. Ben je een merk dat steeds kwaliteit boven prijs zet? Gebruik dan nooit een minderwaardige grondstof of ingrediënt om een betere prijs te bieden. Beloon loyale klant door steeds opnieuw de meerwaarde te leveren die zij van jouw merk verwachten. Betrek je klanten bij de evolutie van jouw merk en ga op regelmatige basis na of je huidige klanten nog steeds tevreden zijn. Hoewel ze niet steeds kunnen of willen vertellen wat ze juist willen, kan je door de juiste vraagstelling wel achterhalen wat hen het beste kan vooruithelpen. Uiteindelijk verwachten loyale klanten aan het einde van de rit dat jouw merk als trouwe partner hun leven steeds blijft verbeteren. Wanneer je dit bereikt, transformeer je jouw klant in de grootste verkoopkracht die je maar kan wensen.

6. Gelukkig personeel zorgt voor meer gelukkige klanten

Het gezegde “een gelukkige werknemer zorgt voor meer tevreden klanten” is algemeen bekend. Desondanks zijn er veel bedrijven die hier nog te weinig of geen aandacht aan besteden. Het is een aandachtspunt voor veel bedrijven dat niet zomaar snel opgelost kan worden door een pool of kickertafel in de refter te plaatsen. Als die beslissing niet past bij jouw merk of bedrijfscultuur gaat dit weinig tot niks opleveren.

Werknemers spelen een cruciale rol in hoe mensen jouw merk of bedrijf ervaren, betrek hen dus ook bij de opbouw van jouw merk. Geef hen het gevoel dat ze deel uitmaken van een groter geheel, dat het mede dankzij hun bijdrage is dat het leven van jouw klanten verbetert. Je kan dit enkel bereiken als iedereen binnen het bedrijf consequent dezelfde waarden en normen hanteert die bij jouw merkethiek passen. Werknemers die met trots en passie een tevreden klant kunnen helpen en vol enthousiasme hun ervaringen met vrienden en familie delen, zijn jouw belangrijkste ambassadeurs. Zie je personeel dus niet louter als een werkkracht, maar als een krachtig instrument om je merk te versterken. Met een krachtige employer branding trek je niet alleen nieuw personeel aan, maar trek je ook nieuwe tevreden klanten aan.

Wil je jouw branding traject opstarten?

Stap even binnen voor een écht gesprek over de connectie tussen jouw merk en je digitale klant.

Contacteer mij over: